Vybrali SME

pošli na vybrali.sme.sk

pondelok 8. júla 2013

Rómovia, Cigáni a českobudejovické cvičenie novodobej Štátnej bezpečnosti


S láskavým povolením Františka Matějky Vám predkladám zaujímavý pohľad

Tvrdý zásah polície v Českých Budejoviciach
Prv než mi za tento článok vypálite ciachu, predkladám niekoľko faktov z môjho života.
  1. Žil som mimo iných  miest aj v Slanom, v Kladne a v Moste, teda v miestach so zvýšenou multikultúrnou penetráciou.
  2. Moja prvá žena bola z polovice Rómka a kus svojej mladosti prežila v detskom domove.
  3. Trikrát som držal v ruke strelnú zbraň proti násilníkom. Dvakrát to boli bieli (vždy bol len jeden) a raz Rómovia (tých bolo ale šesť).
  4. V dome, kde bývame, žijeme s cigánskou rodinou. Deti chodia do školy, zvyšok rodiny pracuje. Ktokoľvek by im chcel ublížiť kvôli tomu, že sú Cigáni, postavím sa pred nich a budem ich chrániť.
  5. Väčšinu starších áut k spokojnosti našej rodiny opravoval vo svojej súkromnej autodielni Cigán.
  6. Opravu domu prevádzali z veľkej časti Cigáni. Celý rad bielych s nimi na šichte, by si mohol vziať príklad z kvality ich práce.
  7. Dlhé roky som ako dobrovoľník spolupracoval so správnou radou Nadácie Terezy Maxovej pri pomoci opusteným deťom v detských domovoch a dojčenských ústavoch, kde drvivú väčšinu tvoria deti Rómov. 

Cigán a Róm nie je to isté. Väčšinu Rómov nie je možné integrovať do väčšinovej spoločnosti.
Začiatok teda máme za sebou. Poznám Rómov aj Cigánov a nie je to to isté.Nie som salónnej teoretik. Prežil som si to, o čom chcem písať, na vlastnej koži, oči, sluch aj čuch. Od každého kus a to doslova. Môj záver? Drvivú väčšinu Rómov nie je možné integrovať do väčšinovej spoločnosti. Kto tvrdí opak, buď z teplej kancelárie nevie, o čom je reč, alebo žije pekne ďaleko od nich a vidí ich len v cenzúrovaných reláciách a spravodajstvách v televízii, alebo jednoducho vedome klame, pretože z toho má osobný prospech. Táto väčšina v minulosti nikdy integrovateľná nebola.

Kým budú existovať štátom dotované programy pre cca 500 tzv rómskych neziskových organizácií u nás, ak tomu dokonca štátne úrady a inštitúcie, ktoré si cez umelo zamestnaných ľudí urobili zo systematickej podpory existencie rasizmu vlastný biznis, môžeme na akékoľvek prirodzené a štátom nevynútené žiadúce spolužitia zabudnúť. Predstava, že opatrovateľský štát má ambíciu vyriešiť medziľudské spolužitie násilím, pričom medzi násilie nepatrí zďaleka len hrubá sila proti príslušníkom väčšinovej spoločnosti, ale aj legislatívny systém reguláciou ľudských životov všeobecne, je iracionálna.

Takmer každý Cigán, s ktorým som kedy túto otázku otváral, mi férovo povedal, že sa hanbí za dnešných Rómov, a že im len robia hanbu. Nikto z nich nikdy nepotreboval žiadnu pomoc žiadne rómske organizácie. Ale áno, takmer všetci preliezli len základnou školou a to s odretými ušami. Rad z nich len školami zvláštnymi, lenže sa naučili remeslo v živote, prácou a každodennou praxou. Nič umelého, nič dotáciami a štátom podporovaného. A ich deti idú v ich šľapajach. Proste príklady tiahnu. Lenže dajte tým Rómom, o ktorých integrácii so štátom staráme, ako príklad im v absolútnej väčšine neznámu vysokoškolskú výnimku v kravate z ich radov (ktorá takmer určite rovnako nikdy v gete nevyrastala), alebo na fotkách usmievavú partiu umelo zamestnaných Rómov v neziskovkách na čokoľvek. Ako marketingový produkt je to super, keď chcete ďalšie dotácie, ale inak je to k ničomu.

Väčšina ľudí vo väzniciach sú Rómovia. Iste môžete oprávnene namietnuť, že väčšie finančné škody na verejnom majetku páchajú tzv biele goliere, a budete mať pravdu. Lenže táto trestná činnosť vyžaduje už pomerne veľký kus sofistikovaného správania a vedomostí, čo je veľmi pravdepodobne dôvod, prečo Rómovia zotrvávajú v kategórii trestnej činnosti proti zdraviu a súkromnému majetku násilnej povahy.

Väčšina detí v detských domovoch a dojčenských ústavoch sú tiež Rómovia. A tu sa ich musím zastať, pretože za tento stav si môžeme sami. Naša sociálna politika v oblasti odoberanie detí z rodín by sa mohla stať odstrašujúcim príkladom pre zvyšok sveta. Odobrať, pretrhnúť väzby násilím a prevychovať. To je osud mnohých detí, s ktorými som sa mal možnosť v detských domovoch stretnúť, hoci mohli žiť v pôvodných rodinách. Tie sa však nevošli do škatuliek sociálnych pracovníkov, takže dieťa, ktoré inak žilo v úplnej pohode a úmerne svojmu sociálnemu prostrediu, ale nemalo na nohách topánky a v izbe ich spalo šesť, skončilo v detského domova. Pozrite sa na štatistiky páchania trestnej činnosti týmito deťmi z detských domovov po ich odchode. Bude vám jasné, že ani táto plošná a systémová štátnej prevýchova odmala jednoducho nefunguje.

Riešením je obmedzenie mimovládiek, nechať Rómov žiť samostatne a trvať na vymožiteľnosti práva
Jediným možným riešením umelo nastavenej tzv rómskej problematiky je nechať Rómov žiť a nikam ich umelo nezačleňovat. Rovnako ako každého z nás ich tresnúť okamžite cez prsty, akonáhle porušia zákon, rovnako ako každého z nás ich individuálne (nie plošne!) podporiť, keď budú oni sami chcieť a preukážu ťah na bránku. Skláňam sa pred ich talentom na muziku a tanec. Rešpektujem ich rodinné väzby, keď držia pospolu. Lenže tých tradičných, ktoré garantovali úctu k starším a tým aj do istej miery poriadok medzi nimi, keď išlo do tuhého, už je veľmi málo, pretože sme ich my bieli pretrhli. Cez integračné snahy sme naučili Romov to najhoršie, čo v nás je. Naučili sme ich apatii a odklonu od princípu skutočného rodinného spolužitia, naučili sme ich neúcte k autoritám, a vo svojej podstate sme ich popretím evolúcie a jej umelým ohnutím vohnali do akejsi podoby demokracie, na ktorú neboli pripravení, rovnako ako na ňu neboli pripravení občania vo štátoch Arabského jari. Prečo to sem ťahám? Neblbni a pozrite sa na mentalitu. Majú bližšie k nim, ako k nám.

Nemôžem si tiež odpustiť komentár k policajným zásahom v Českých Budejoviciach. Ako vidno, sú isté štátne postupy, ktoré sa nemenia so zmenou režimu. Represívne zložky v plnej poľnej, vrtuľníky, vodné delá, kone, slúžiace ako psychologická pomôcka pre uvedomenie si, kto je tu pán nad situáciou, ale aj za demonštrantov prezlečení tajní, ktorí na vás skočia zo zálohy, bez toho aby ste to čakali. Na tých záberoch z Budejovíc mi už chýba len červená ruža, zastrčená niekým z ľudí na námestí za policajný plastový štít ... Máme rok 2013 a naša polícia, ktorú si platíme z daní, aby nás chránila a pomáhala nám, nechala na námestí vojsť tisícku ľudí, aby potom uzavrela všetky prístupové cesty a občanmi, z ktorých úplné minimum by snáď aj šlo označiť politicky korektnom meradlom za "extrémistov", púšťala po skupinkách von, až keď ona uznala za vhodné. Miestni politici ohodnotili zákrok polície ako profesionálny. Zrejme na videách prehliadli tie "drobné" malé do rebier teleskopom a do tvárí cestou pri zadržaní niektorých demonštrujúcich, prehliadli cielené údery kolenami zasahujúcich policajtov do zátylku, aby tvár zadržaného ochutnal asfalt pekne z blízka, nepočuli slová z úst policajtov, ktoré si s tými od demonštrantov takmer mohla podať ruky, na adresu občanov stojacich obďaleč, nevideli absolútne neprofesionálne gestá zaťatých policajných päsťou na pažiach, držaných druhou rukou v ohnutom predlaktí. Do hája, nabudúce tam pôjdem tiež.




autor videí: Jakub Zíbrt

(Pustite si zvuk nahlas pri treťom videu z Českých Budejovíc v závere. Uniformovaní policajti tam vpravo mlátia človeka a potom ho pustia na základe príchode tajných sa slovami "ten je náš" ... Čo dodať?)

Zákrok polície bol tvrdým tréningom, ako zvládnuť občianske nepokoje, keď ľudia prestanú sedieť na zadku
Toto nebol profesionálne zvládnutý zákrok polície, teda ak sa máme prsiť demokraciou. Toto bol normálny tvrdý tréning, ako zvládnuť občianske nepokoje, až ľudia prestanú sedieť na riti a kecať pri pive a znova vyrazia do ulíc, pretože mali v roku 1989 úplne inú predstavu. Eštébácké metódy pri zásahoch polície len naserú zvyšok tých, čo zatiaľ zostali doma, a ich dôvody nebudú mať s tzv rómskou problematikou nič spoločné.

A pritom stačilo tak málo. Stačilo roky nebagatelizovať pravidelné oznámenia o spolužití na sídlisku Máj, stačilo priebežné poctivé presadzovanie zákona (absolútne nerozumiem, čo to znamená "nulová tolerancia" v iných miestach našej krajiny s podobnými problémami - to by snáď mal byť štandard bez rozdielu farby kože), stačilo vidieť, počúvať a nevykašlať sa na pravidelné každodenné čiastkové riešenie priamo na mieste, namiesto vysedávanie policajných hliadok v aute pri prejazde okolo.

A tak ma ešte napadá ... poznáte niekoho z tých, ktorí sú každú chvíľu v televízii, a kto sa zaoberá tzv. rómskou problematikou a zároveň býva v podobnej lokalite? Dajte mi, prosím, keď tak vedieť. Rád by som s ním urobil rozhovor na blog. Ja som ho nenašiel a fakt som sa snažil. Viete, niekoho, kto to má naozaj odžité na vlastnej koži, oči, sluch aj čuch, keď už to chce "riešiť", a ešte k tomu nie je platený z daní a dotácií. Proste niekto, kto to robí pre vec. Niekoho, kto ide skutočným prirodzeným príkladom ...

Originál :
http://www.frantisekmatejka.cz/romove-cikani-a-ceskobudejovicke-cviceni-novodobe-statni-bezpecnosti/

Odvolávka v článku :
http://jurajpolacek.blogspot.sk/2013/04/za-tragediu-v-bratislave-moze-tiez-stat.html

pošli na vybrali.sme.sk