Vybrali SME

pošli na vybrali.sme.sk

pondelok 15. júla 2013

Casablanca - úžas neúžasu

Milujem staré filmy, milujem rozkošnú naivitu hereckých výkonov, ale aj neskutočnú profesionalitu mnohých hercov, režisérov a scenáristov, ktorí s obmedzeným množstvom výrazových prostriedkov dokázali hrať s emóciami ľudí sťa virtuóz na harfe.

Každý človek má nejaké preferencie. Priznám sa že u mňa hodne zaváži, kto vo filme hrá. Samozrejme ak je film dobrý sám osebe, obecná kvalita ho vytiahne na mojom rebríčku hodne vysoko. Avšak radšej sa vrátim k filmu s mojim obľúbeným hercom a odpustím aj drobné nedostatky. Mám aj obľúbených režisérov ako je John Huston, Howard Hawks či William Wyler, ale dnes ostanem radšej len pri hercoch.

Mojim favoritom v mužských roliach je rozhodne Humphrey Bogart a Gregory Peck, v ženským roliach je na svetelné roky vzdialená ostatným Audrey Hepburn. A tiež hercov ktorí sa objavia a žiaria po boku týchto hlavných hrdinov.

Humphrey Bogart
Či už je to Lauren Backall, kde chémia medzi ňou a Bogartom vo filme Hlboký spánok vytvára atmosféru hustejšiu než čierna smola, iskrenie sexuáleho dusna ďaleko predčí aj dnešné filmy a jej feme fatalle je presne taká aká ma byť - geniálne.


Jdu pozdě. Promiňte.
Jak se máte?
Líp než včera.
To chápu.
- Nazdar, Maxi.|- Dobrý den.
- Máte pro nás stůl?|- Jistě, madam, prosím.
Skotskou s ledem.
Mně s vodou.
Proč jste vybrala|tenhle podnik?
Třeba se chci držet za ruku.
To se dá zařídit.
Proč jste zavolala?
Otec byl potěšen, když viděl|ranní noviny. A já taky.
Měli jsme kliku.|Ani slovo o Sternwoodových.
Doufá, že jste se|do toho moc nezapletl.
Řekněte mu,|že to nebyla vaše chyba.
Mám vám dát šek.
Zatím ne.
Považuje případ za uzavřený.
Takže konec?
Pokud jde o Geigera, ano.
Takže to je uzavřeno.
Doufám, že to stačí.
Pět stovek!
Víc, než jsem čekal,|ale taky to potěší.
Jsme vám vděčni a
jsem ráda, že je po všem.
Povězte, co děláte,|když nepracujete?
Sázím na koně, bavím se.
Žádné ženy?
Pořád mám|něco rozdělanýho.
Počítáte do toho i mě?
Líbíte se mi.|Už jsem to říkal.
To potěší.
Nic jste s tím neudělal.
Ani vy.
Taky ráda sázím na koně.
Ale chci napřed vidět,|jak si vedou.
Jestli jsou to tahouni,|nebo dostihoví běžci.
Podívat se jim na zuby.
Vědět, co je žene.
Mě jste prokoukla.
Myslím, že ano.
Tak do toho.
Nemáte rád uzdu.
Rád se držíte vepředu,
získáte vedení,
trochu si oddychnete|na cílové rovince
a pak sám běžíte domů.
Vy taky nemáte ráda uzdu.
Ještě mi ji nikdo nenasadil.
Máte nějaký návrh?
Nemohu říct, dokud jsem vás|neviděl na dráze.
Máte jiskru, ale nevím,|kolik vydržíte.
Záleží na tom, kdo je v sedle.
Jen tak dál, Marlowe,|líbí se mi váš přístup.
Pokud to nevíte,|vedete si dobře.
Jedna věc mi ale není jasná.
Co mě popohání?
Dám vám tip. Cukr nezabírá.|Už to zkoušeli.
Tak proč ho zkoušíte na mně?
Kdo mi chtěl dát ten cukr?
Eddie Mars?
Nemusíte odpovídat.
Ale váš otec neřekl,|abyste mě vyplatila, že ne?
Ne. Není mu dobře.|Rozhodla jsem se sama.
Určitě?
Vím, že jsem to|zatím nedělala.
Co s tím má Mars společného?
Nic. Má hernu.|Já sázím na koně, hraju ruletu.
Hrajete ještě něco.|Nechte mluvit mě.
Víte, že Regan|utekl s Marsovou ženou?
To ví každý.
A že mu patří Geigerův dům|a že jel v tom vydírání?
- Tomu nevěřím.|- Tak proč vám to vadí?
Co na vás Eddie Mars ví?
No tak, anděli. Nebojte se.
Nechci vám ublížit.|Chci vám pomoct.
Radši už pojďte.
Uzavřela jste dohodu|a musíte ji dodržet.
K nám dvěma se vrátíme|po skončení dostihu.
Promiňte.
Škoda, mohlo to být zábavné,
kdybyste nebyl detektiv.
To ještě může.
Sbohem, Marlowe.


Alebo Katherine Hepburn - ktorú som v mladosti nemal rád, kvôli jačavému dabingu v Africkej kráľovnej, ale neskôr som jej výkon ocenil keď som si film pozrel v pôvodnom znení - takisto nezabudnuteľný zážitok.

Gregory Peck
Čo sa týka Gregory Pecka, získal si ma naždy svojím civilným a neskutočne ľudským prejavom vo filmoch ako Miliónová bankovka alebo Prázdniny v Ríme - stretnutie s Audrey Hepburn na jednom plátne je erupciou emócií a nezabudnuteľným zážitkom. Jeho kapitán Achab vo filme Biela Veľryba je zas stelesnením démonickosti, a ukazuje rozsah Peckových schopností.

Audrey Hepburn
No a  čo povedať o princezne svetovej kinematografie. Nádherná, graciézna, nevinná, inšpirujúca - priestor malého článu nestačí. Jej Prázdniny v Ríme, kde spolu s Gregory Peckom natočila moderný príbeh rozprávky je jednoducho nezabudnuteľný, jej My Fair Lady je otec muzikálov, ktorému kvôli nádhernej Audrey odpúšťam aj trocha divadelnosti . A netreba zabudnúť ani na Sabrinu - naivný film, kde sa však stretla s Bogartom, takže som spokojný...

Už skončím, to by som písal o každom filme mojich obľúbených hrdinov, radšej sa vrátim ku klasike svetového filmu Casablanca, ktorú som doteraz nespomenul. Boris Filan mi raz povedal že je to film s najlepším scenárom všetkých čias. Nemusíte súhlasiť, ale u mňa je to číslo jedna, film, kde sa úžasným spôsobom prelínajú spomienky, príbehy ľudí a kde nad všetkým čnie priam démonická príťažlivosť Humphreyho Bogarta a Ingrid Bergman. Film som už videl veľa krát a ešte určite budem a ako malý chlapec sa teším na scénu, keď príde Ingrid ku piánu a povie "Play it, Sam. play As time goes by" a neubránim sa dojatiu pri záverečnej katarzii. Film má zvláštne kúzlo, ktoré ho z béčkovej kategegórie obyčajného tuctového filmu výkonmi hlavných predstaviteľov a ich interakciou katapultuje na môj subjektívny piedestál Olympu. Ingrid Bergman je vo filme nádherne romantická, Bogart mužne hrdinsky hláškuje a piano do to to hrá "As Time Goes By"



Niektoré scény sa Vám vryjú do pamäte, mne zimomriavky behali pri slávnej Marseillaise scéne


Pekný deň Vám prajem.
pošli na vybrali.sme.sk


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára